bol - Niveau 3

Commercieel Medewerker

Help jij je bedrijf straks aan die ene grote klant?

“Elk bedrijf met een verkoopafdeling zoekt creatief verkooptalent”

Wat doet een commercieel medewerker?

Wat een prachtig kantoor is dit. Moderne architectuur, glazen wanden, trendy inrichting… Je klant is nog even koffie halen, maar je voelt aan alles dat het gesprek de goede kant op gaat. Dit wordt een deal! En inderdaad: even later vertelt de klant dat hij zaken met je wil doen. Samen spreken jullie de details van de koop door, en jullie maken een afspraak om de volgende week de handtekeningen onder het contract te zetten. Yesss!

Als commercieel medewerker onderhoud je contact met klanten. Dat doe je meestal telefonisch, maar soms ga je ook bij hen langs. Je informeert je klanten over ontwikkelingen op de markt en je verzorgt presentaties die ze enthousiast maken over je producten. En wil hij kopen? Dan is het regelen van de deal bij jou in perfecte handen.

Verder stel je plannen op om nieuwe klanten binnen te halen. Dat doe je bijvoorbeeld met speciale verkoop- en marketingacties. En als een klant een aanbod accepteert, regel jij de verdere deal. Je stelt een verkoopcontract of orderbevestiging op, en zorgt ervoor dat alles naar wens verloopt. Ben jij klaar om te scoren?

Wat zijn je belangrijkste taken?

  • Je onderhoudt het contact met klanten.
  • Je verzamelt klant- en marktinformatie.
  • Je voert verkoopgesprekken.
  • Je werft nieuwe klanten en opdrachten.
  • Je bent de verbindende schakel tussen bedrijf en klant.

“De opleiding bereidt je op alle vlakken voor op een carrière in de commercie”

Hoe ziet de opleiding eruit?

De opleiding duurt drie jaar. Daarin krijg je les op school, maar je leert ook in de praktijk. In alle drie de jaren loop je namelijk een aantal weken stage bij een erkend leerbedrijf in de regio.

In het eerste jaar leg je een brede basis in de Businessclass: je leert het vak goed kennen en ontdekt welke vaardigheden belangrijk zijn. In het tweede en derde jaar verdiep je je nog meer in het beroep. Zo volg je enkele vakken die te maken hebben met relatiebeheer en klantenservice. En daarna? Dan ben je helemaal klaar voor een prachtige commerciële baan bij een bedrijf.

Vakken

  • Nederlands
  • Duits
  • Engels
  • Burgerschap
  • Online marketing
  • Projecten
  • Relatiebeheer
  • Klantenservice

Praktijkervaring

  • Leerjaar 1: 10 weken stage
  • Leerjaar 2: 20 weken (waarvan 10 weken 2 dagen per week)

Keuzedelen

Een mbo-opleiding bestaat niet alleen uit een basisdeel en een profieldeel, maar ook uit één of meer keuzedelen. Daarmee kun je jouw vakmanschap verbreden of verdiepen. De keuzedelen beslaan in totaal 15% van de opleidingstijd. Daar doe je ook examen in, maar je kunt er niet op zakken.

  • Verdieping software
  • Ondernemend gedrag
  • Spaans
  • Persoonlijk profileren

De regio als klaslokaal

Écht iets leren… dat doe je in de praktijk. Daarom zien we de regio als jouw klaslokaal. Je voert je projecten dan ook uit bij bedrijven en instellingen in de regio. Daardoor sta je vanaf dag één met beide benen ‘in het vak’ en leer je de praktijk goed kennen. Maar we halen de praktijk ook naar binnen. Je krijgt bijvoorbeeld geregeld les van gastdocenten. Zij kennen de beroepen van nu én de toekomst namelijk als geen ander.

Onze nauwe samenwerking met het regionale bedrijfsleven levert jou veel op. Ons onderwijs sluit altijd perfect aan bij de beroepspraktijk in de directe omgeving. Ook belangrijk: na je opleiding vind je vaak meteen een baan. Niet ver weg, maar ‘gewoon’ bij een bedrijf of instelling om de hoek. Wel zo fijn, toch?

Is deze opleiding iets voor mij?

Natuurlijk wil je graag weten of deze opleiding goed bij je past. Dat weet je natuurlijk nooit zeker, maar bekijk het lijstje hieronder eens. Als je je daarin herkent, is deze opleiding echt iets voor jou.

  • Je onderhoudt graag contact met klanten.
  • Je wilt geld verdienen voor je bedrijf.
  • Je bent graag creatief bezig.
  • Je zet alles helder op papier.
  • Je kunt je goed in klanten inleven.

Wat zijn de kosten voor deze opleiding?

Natuurlijk wil je ook weten wat een opleiding kost. Klik hier voor de actuele bedragen.

Met welke vooropleiding heb je recht op toelating?

  • Vmbo k/g/t, mavo
  • Overgangsbewijs 3-4 havo
  • Mbo 2

Kennismakingsgesprek en/of studiekeuzeadvies

Wil je een kennismakingsgesprek en/of een studiekeuzeadvies? Geef dit dan aan op je aanmeldformulier. We maken graag tijd vrij om je beter te leren kennen!

Kan ik doorstuderen na deze opleiding?

Na je opleiding kun je op zoek naar een baan. Maar je kunt natuurlijk ook doorstuderen! Als je dat wil, kun je het beste denken aan de volgende opleiding(en).

  • Junior Accountmanager

Studie in cijfers

Maak een weloverwogen studiekeuze met objectieve informatie over deze opleiding en de arbeidsmarkt. Klik hier voor de laatste informatie.

Ook nog goed om te weten

Business Class

Je begint deze opleiding met een jaar Business Class. In dit jaar leer je tal van vaardigheden waar het moderne bedrijfsleven om vraagt. Denk aan samenwerken, onderzoeken, analyseren, communiceren en planmatig werken. Dit worden ook wel de 21st century skills genoemd.

Met deze skills ben je straks als werknemer hartstikke flexibel inzetbaar. Je hebt ze namelijk in heel veel beroepen en banen nodig. Door er al vroeg kennis mee te maken, ben je na je studie dus helemaal klaar voor de economische beroepen van nu én de toekomst!

Crebonummer / opleiding 25134
Niveau 3
Start opleiding 01/08/2019
Leerweg bol

Lijkt dit je wat?

Direct aanmelden

Is deze opleiding écht wat voor jou? Meld je hier dan meteen aan!

Meld je hier aan

Informatiedagen/-avonden

Lijkt deze opleiding je leuk, maar weet je het nog niet zeker? Dan kun je het beste een van onze informatiedagen/-avonden bezoeken. Hieronder zie je wanneer deze plaatsvinden.

Lees verder

Meeloopdagen

Wil je ervaren hoe het er bij ons op school aan toegaat? Dan nodigen we je van harte uit om een dag mee te lopen. Daarover vind je hier alle informatie.

Lees verder

Filter

088-0170000